*

Otto Meri Oikeistoliberaalin politiikan puolesta

5 askelta parempaan pysäköintiin Helsingissä

1) Siirretään asukaspysäköintitunnuksen lunastaminen digiaikaan

On vaikea ymmärtää, miksei asukaspysäköintitunnuksen lunastamista ole vieläkään saatu sähköiseksi. Paperilapun hakeminen virka-aikaan Vallilasta ei ole enää tätä päivää. Luulisi että kyse on yksinkertaiseta menettelystä, jonka digitalisoimisen ei olisi hankalaa. Muutosta on luvattu ja toivotaan, että prosessi olisi pian maalissa.

 

2) Nostetaan asukaspysäköinnin hintaa

Asukaspysäköinnin hintaa tulee nostaa, jotta se vastaisi paremmin pysäköinnistä aiheutuvia kustannuksia ja maan arvoa. Kaupungin vahvasti subventoima edullinen hinta on johtanut siihen, että autoja on enemmän kuin tilaa. Kansainväliset esimerkit kertovat, että hinnoittelun avulla on mahdollista tehostaa pysäköintipaikkojen käyttöä. Ylikysyntä on johtanut siihen, että autopaikan löytäminen etenkin ilta-aikaan on huomattavan vaikeaa. Edullinen asukaspysäköinti on johtanut siihen, että kaduilla on paljon autoja joita käytetään vain hyvin harvoin.

 

2) Luovutaan ilmaisista parkkipaikoista

Miksi ilmaisia parkkipaikkoja on edes olemassa? Maksuttomat parkkipaikat ovat kaupungin näkökulmasta täysin vajaalla käytöllä. Näistä ilmaisista parkkipaikoista tulee ensimmäisenä luopua.

 

3) Kehitetään liityntäpysäköintiä

Järkevä keino vähentää autoilua keskustassa on järjestää toimivat liityntäpysäköintimahdollisuudet. Toimiva järjestelmä ei ole sellainen, jossa Siilitien metroasemalla on tilaa neljällekymmenelle autolle. Mitä kauemmaksi keskustasta liityntäpysäköinti järjestetään, sen parempi. Ystäväni kertoi, että Vihdin Nummelassa tämä toimii erinomaisesti. Ihmiset ajavat autoillaan Nummelan keskustaan, josta on järjestetty bussikyydit pääkaupunkiin. Kun liityntäpysäköinti saadaan tarpeeksi toimivaksi, ei kenenkään tarvitse matkustaa enää yksityisautolla Helsinkiin.

 

4) Vähennetään diplomaattiajoneuvoille varattuja parkkipaikkoja

Diplomaattiajoneuvoille varatut parkkipaikat ovat lähes aina tyhjillään. Kaupungin lähtökohta on, että jokaiselle parkkipaikkoja hakeneelle lähetystölle myönnetään kahden ajoneuvon verran tilaa suurlähetystön tai edustuston läheisyydestä. Näin siitä huolimatta, että monelle lähetystöllä on parkkitilaa myös omalla tontilla. Kaupungin 2 paikkaa per lähetystö päätös perustuu vuonna 1962 tehtyyn sopimukseen ulkoministeriön kanssa. Maailma muuttuu ja niin muuttuvat diplomaattiset käytännötkin. Lähetystöille varatut paikat tulisi puolittaa ja näin vapautuvat paikat antaa kuntalaisten käyttöön.

 

5) Sallitaan moottoripyörällä ajo bussikaistoilla

Monissa muissa maissa moottoripyörillä voi ajaa bussikaistoilla. Suomessa moottoripyöriä on suhteellisen vähän verrattuna muihin maihin. Moottoripyörillä ajon salliminen bussikaistoilla voisi myös jossain määrin lisätä moottoripyörien kysyntää. Kaupungin kannalta yksin moottoripyöräilevä on parempi kuin yksin autoileva. Moottoripyörät vievät autoon verrattuna merkittävästi vähemmän tilaa ja näin niiden liikkumista on perusteltua helpottaa.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Koulujen ja virastojen parkkipaikat tulisi myös panna vuokralle virka-ajan ulkopuolella. Monet tarvitsevat paikan vain illaksi ja yöksi ajaessaan töihin päiväksi. Näillä laitoksilla on aivan valtavasti käyttämätöntä parkkitilaa.

Ja myös kaupungin henkilöstöltä tulisi periä asianmukaista vuokraa kun he tulevat töihin autollaan keskustaan. Ihan huipulta lähtien.

Käyttäjän Ansatsi kuva
Kauko Kaaresoja

Miten asukaspysäköinnin digiaikaan siirtyminen liittyy pysäköinnin parantamiseen. Sehän on vain sivujuonne koko asiassa.
Pysäköinnin hinta nousi juuri Helsingissä vyöhykkeiden rajojen muutoksen yhteydessä. Kun puhutaan tästä autoilu vs Helsinki asiasta, pitäisi myös tuoda esiin, miten jaksaa yleisten kulkuneuvojen toiminta, miten VR toimii, miten bussilinjoja kehitetään. Itsestäni on näyttänyt asia etenevän huonompaan suuntaan. Vielä vuosi sitten pääsi omalta pysäkiltä täältä Vantaalta rautatientorille, mutta nyt matka päättyy Hakaniemeen. Tungeksi siinä sitten taas raitiovaunuun ja kyttää, että taskuvarkaat eivät kyylää takanasi jne. Kokonaisuudesta on kysymys, miten käy esim.Helsingin kivijalkakauppojen. Kummallinen ajatuskääpiö: kyllähän autoilijoita voi aina kupata, eikö niin?!
Mieluummin lisää ilmaisia järkeviä pysäköintipaikkoja Helsinkiin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset