Tiemaksujen käyttöönotto Helsingissä olisi järkevää

Helsingin olisi järkevää ottaa tiemaksut käyttöön. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän tekemä selvitys vuonna 2016 suositteli porttivyöhykemallista tiemaksujärjestelmää. Tiemaksut lyhentäisivät matka-aikoja sekä vähentäisivät liikenteen päästöjä. Yksityisautoilun väheminen myös vähentäisi ruuhkien ja onnettomuuksien määrä.  

Helsingin kaupunkistrategiassa on asetettu selkeä päästövähennystavoite vuoteen 2035 mennessä. Helsingin kaupunki haluaa olla edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Liikenteen päästöt aiheuttavat tällä hetkellä neljänneksen Helsingin kaikista päästöistä. Liikenteeseen vaikuttaminen on tehokas keino ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Helsingin seutu kasvaa tulevaisuudessa nopeasti. Se asettaa suuria haasteita liikennejärjestelmällemme. Tiemaksujen käyttöönotto olisi tehokas keino lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta kaikista liikkujista. Samalla yksityisautoa välttämättä tarvitsevien liikkuminen helpottuisi, kun satunnainen autoilu vähenisi.

Tiemaksujen käyttöönotto myös vahvistaisi liikennejärjestelmän rahoituspohjaa, kun tieverkoston ylläpitoon saataisiin rahoitusta myös suoraan käyttäjiltä. Tiemaksut voidaankin nähdä eräänlaisena korvauksena laadukkaan tieverkoston ylläpidosta. Tiestön rahoitusta on järkevää ja oikeudenmukaista kerätä myös suoraan niiltä, jotka siitä eniten hyötyvät. Liikenteen negatiiviset ulkoisvaikutukset jäävät tällä hetkellä liiaksi myös muiden kuin autoilijoiden kannettaviksi.

Tiemaksut ovat käytössä laajasti eri Euroopan kaupungeissa. Kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. Ruuhkat ovat vähentyneet ja työmatkoihin käytetty aika lyhentynyt. Lähin onnistunut esimerkki on Tukholmasta, jossa tiemaksut ovat olleet käytössä vuodesta 2007. Kokonaistaloudellisesti tiemaksujen käyttöönotolla on ollut positiivisia vaikutuksia, kun autossa istuminen on vaihtunut tuottavaan työntekoon.

Helsingin ulkopuolelta kantakaupunkiin suuntautuvan liikenteen väheneminen myös parantaisi helsinkiläisten autoilijoiden tilannetta. Katutilaa vapautuisi kaupunkilaisten käyttöön, ulkopaikkakunnilta kantakaupunkiin suuntautuva liikenne vähenisi. Suurimmat ruuhkat muodostuvat tällä hetkellä juuri Helsingin sisääntuloväylille.

Tiemaksujen käyttöönotto edellyttää uudenlaista lainsäädäntöä. Lainvalmistelussa olisi tärkeää huolehtia, että tiemaksut käytetään lyhentämättömänä pääkaupunkiseudun liikenteen kehittämiseen. Muutoin vaarana on, että helsinkiläisiltä autoilijoilta kerätyillä varoilla rahoitetaan Hailuodon siltaa.

 

OttoMeri
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen asianajaja, varatuomari ja oikeustieteen tohtori. Kaupunginvaltuutettu ja kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu