Tiemaksujen käyttöönotto Helsingissä olisi järkevää
Helsingin olisi järkevää ottaa tiemaksut käyttöön. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän tekemä selvitys vuonna 2016 suositteli porttivyöhykemallista tiemaksujärjestelmää. Tiemaksut lyhentäisivät matka-aikoja sekä vähentäisivät liikenteen päästöjä. Yksityisautoilun väheminen myös vähentäisi ruuhkien ja onnettomuuksien määrä.
Helsingin kaupunkistrategiassa on asetettu selkeä päästövähennystavoite vuoteen 2035 mennessä. Helsingin kaupunki haluaa olla edelläkävijä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Liikenteen päästöt aiheuttavat tällä hetkellä neljänneksen Helsingin kaikista päästöistä. Liikenteeseen vaikuttaminen on tehokas keino ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Helsingin seutu kasvaa tulevaisuudessa nopeasti. Se asettaa suuria haasteita liikennejärjestelmällemme. Tiemaksujen käyttöönotto olisi tehokas keino lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta kaikista liikkujista. Samalla yksityisautoa välttämättä tarvitsevien liikkuminen helpottuisi, kun satunnainen autoilu vähenisi.
Tiemaksujen käyttöönotto myös vahvistaisi liikennejärjestelmän rahoituspohjaa, kun tieverkoston ylläpitoon saataisiin rahoitusta myös suoraan käyttäjiltä. Tiemaksut voidaankin nähdä eräänlaisena korvauksena laadukkaan tieverkoston ylläpidosta. Tiestön rahoitusta on järkevää ja oikeudenmukaista kerätä myös suoraan niiltä, jotka siitä eniten hyötyvät. Liikenteen negatiiviset ulkoisvaikutukset jäävät tällä hetkellä liiaksi myös muiden kuin autoilijoiden kannettaviksi.
Tiemaksut ovat käytössä laajasti eri Euroopan kaupungeissa. Kokemukset ovat olleet pääosin hyviä. Ruuhkat ovat vähentyneet ja työmatkoihin käytetty aika lyhentynyt. Lähin onnistunut esimerkki on Tukholmasta, jossa tiemaksut ovat olleet käytössä vuodesta 2007. Kokonaistaloudellisesti tiemaksujen käyttöönotolla on ollut positiivisia vaikutuksia, kun autossa istuminen on vaihtunut tuottavaan työntekoon.
Helsingin ulkopuolelta kantakaupunkiin suuntautuvan liikenteen väheneminen myös parantaisi helsinkiläisten autoilijoiden tilannetta. Katutilaa vapautuisi kaupunkilaisten käyttöön, ulkopaikkakunnilta kantakaupunkiin suuntautuva liikenne vähenisi. Suurimmat ruuhkat muodostuvat tällä hetkellä juuri Helsingin sisääntuloväylille.
Tiemaksujen käyttöönotto edellyttää uudenlaista lainsäädäntöä. Lainvalmistelussa olisi tärkeää huolehtia, että tiemaksut käytetään lyhentämättömänä pääkaupunkiseudun liikenteen kehittämiseen. Muutoin vaarana on, että helsinkiläisiltä autoilijoilta kerätyillä varoilla rahoitetaan Hailuodon siltaa.
Kuulostaa järkevältä kunhan sitä verotusta saadaan oikeasti alas.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingillä ei ole osaajia ja viitsijöitä riittävästi omasta takaa. Tietullien lisäksi on saatava todella hyvinpalveleva joukkoliikenne. Se tarkoittaa nopeita ja suoria bussiyhteyksiä keskustaan. Esimerkiksi kotikuntani Sipoon työmatkareissaajien on päästävä mukavilla busseilla Kamppiin ja Rautatientorille, jos halutaan edes toivoa yksityisautoilun vähenemistä. Nykyään etelässä joutuu vaihtamaan virtsanhajuiseen metroon ja pohjoisessa HSL vie pendelöijät lehmänpolkua pitkin väärään suuntaan Keravalle, jossa pitää tunkea täysiin ja epäluotettaviin lähijuniin.
Ilmoita asiaton viesti
”Ruuhkat ovat vähentyneet ja työmatkoihin käytetty aika lyhentynyt.”
Ruuhkat vähenevät tietysti kun osa siirtyy käyttämään julkista liikennettä. Ainakin Espoossa se merkitsee matka-ajan lisääntymistä eikä suinkaan lyhenemistä.
Niiden osalta, jotka jatkavat yksityisautoilua, matka-aika lyhenee kun ruuhkat poistuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Miksei julkisesta liikenteestä voisi tehdä ilmaista
koko PK-seudun ja myös muiden Suomen suurtenkaupunkien
alueella ? Kun kerta on hirveä pyrky olla eturivissä
Euroopassa päästöjen vähentämisessä, kun samalla 2/3
maailmasta paskaa minkä ehtii, ilman mitään tolkkua.
Ilmoita asiaton viesti
Julkinen liikenne voisi olla ilmainen koko pääkaupunkiseudulla. Julkinen liikenne kehittyy mikäli on käyttäjiä ja käyttäjiä on enimmäismäärä, jos julkinen liikenne on ilmainen. Työsuhdeautoilla maksut maksaa yritykset ja näin seolisi kohtuuton etu työsuhdeautoille. Työ-ja matka-ajoa ei pystytä erittelemään eli kaikki on tällöin työajoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tehdään niistä maksuista sitten kahdensuuntaisia eli aina, kun helsinkiläinen ajaa ulos kaupungista, niin hän maksaa moottoritiemaksun vaikkapa Länsiväylän käytöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Ensiksi halutaan keskittää kaikki kaupunkeihin ja nyt ratkaista näitä ruuhkaongelmia tekemällä kaupunkilaisen elämästä vaikeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatan enemmänkin sellaisten henkilöiden rankempaa verotusta, joilla ei uudehkoa autoa ajossa. He ovat merkittäviä veronkiertäjiä. Autoilija maksaa kaikesta veroja alkaen auton hankinnasta sen käyttöön.
Moni työ olisi mahdotonta hoitaa ilman omaa autoa. Silti auton käytöstä ei saa täyttä korvausta tai ei mitään korvausta.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt Meri puhuu ihan omiaan.
Autoilijat maksavat moninkertaisesti tiestön ylläpitoon käytettävän summan.
Joukkoliikenteen käyttäjät ovat niitä, joiden kulkemista tuetaan muidenkin rahoilla.
”Suomessa tieliikenteen verotus on suhteellisen korkeaa. Veroja kerätään niin ajoneuvojen hankinnan yhteydessä kuin käytön aikaisena veroina. Valtion tulot tieliikenteestä olivat vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa.”
Jos ilmasto vaikutuksia halutaan haittamaksuilla hillitä, ni lätkästään lentoliikenteeseen sellainen ilmastovero, että loppuu se Thaimaassa raappaaminen.
Kotimaan matkailukin piristyis kummasti.
Ilmoita asiaton viesti
Tiemaksut voidaan ottaa käyttöön ja vaikka valtakunnallinen vuosittainen vinjettimaksu moottoriteille mutta silloin täytyy poistaa autovero ja laskea ajoneuvoveroa.
Ei kuitenkaan mitään kallista satelliittippohjaista valvontaa vaan yksinkertainen tarra tuulilasiin kuten muualla Euroopassakin on tehty.
Ilmoita asiaton viesti