Lestijärven vauvaraha syrjii helsinkiläisiä?

Helsingin kaupunginvaltuustossa päätettiin tänään luopua ulkokuntalaisilta ja ulkomaalaisilta perittävistä terveyskeskusmaksuista. Taustalla oli eduskunnan oikeusasiamiehen päätös, jossa todettiin Helsingin käytännön periä terveyskeskusmaksua muilta kuin kunnan asukkailta olevan yhdenvertaisuuslain vastainen. Monen ensiajatus oli, että päätös laajentaa maksuttomuutta lisää merkittävästi Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia. Näin ei kuitenkaan ole, vaan päätös lisää Helsingin naapurikuntien sote-kustannuksia. Miten tämä on mahdollista?

Terveydenhuoltolain 48 §:n mukaan henkilö voi valita hänen perusterveydenhuollostaan vastaavan terveyskeskuksen myös muualta kuin oman asuinkunnan alueelta. Näin ollen espoolaiset ja vantaalaiset ovat voineet valita jonkin Helsingin terveyskeskuksista omaksi palveluntarjoajakseen. He ovat maksaneet terveyskeskuskäynnistään 16 euron käyntimaksun ja loput käynnin todellisesta, eli n. 120 euron kustannuksesta on myöhemmin peritty henkilön kotikunnalta.

Nyt tehdyn päätöksen jälkeen ulkokuntalaiset eivät ole velvollisia maksamaan terveyskeskuskäynnistään. Näin ollen henkilön kotikunta maksaa jatkossa koko terveyskeskuskäynnin kustannuksen. Kuntien kustannukset nousevat siis henkilön itse aiemmin maksaneen terveyskeskusmaksun suuruuden verran. Helsinki sen sijaan hyötyy, sillä sen ei tarvitse enää periä terveyskeskusmaksua henkilöltä itseltään, vaan se voi suoraan kääntyä henkilön kotikunnan puoleen.

Päätöksen taustalla on siis eduskunnan oikeusasiamiehen päätös, jossa todettiin Helsingin käytännön suosia omia asukkaitaan olevan yhdenvertaisuuslain vastainen. Oikeusasiamiehen näkemyksen mukaan kunnan jäsenyys ei ole peruste asettaa henkilöitä eri asemaan, vaan kaikkia sote-palvelujen käyttäjiä tulee kohdella yhdenvertaisella tavalla.

Kunnallinen itsehallinto on perustuslain suojaama. Yleinen toimiala eli kunnan oikeus itsehallintonsa nojalla päättää minkä tasoisia ja laatuisia palveluja se haluaa jäsenilleen tuottaa, on keskeinen osa kunnallista itsehallintoa. Nyt tätä oikeutta ollaan oikeusasiamiehen toimesta pikkuhiljaa murentamassa. Perustuslain mukaan, jos perustuslakia alemmanasteinen säännös on ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, perustuslain säännökselle tulee antaa etusija. Yhdenvertaisuuslaki on perustuslain suojaamaa kunnallista itsehallintoa alemmanasteinen säädös, eikä sillä näin ollen voi rajoittaa kunnallista itsehallintoa.

Terveyskeskusmaksun poistamisen ulkokuntalaisilta ja ulkomaalaisilta sijaan olisin ollut valmis harkitsemaan terveyskeskusmaksun palauttamisesta helsinkiläisille. Missään ei ole esitetty, että maksun poistaminen olisi vähentänyt eriarvoisuutta. Terveyskeskusmaksun poisto on maksanut vuosittain 2 miljoonaa euroa menetettyinä tuloina. Saman summan kohdentaminen ennaltaehkäiseviin mielenterveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluun olisi tehokkaampaa ja vaikuttavampaa yhteisten varojen käyttämistä.

Lopuksi en voi olla pohtimatta, miten oikeusasiamiehen Helsinkiä koskeva päätös mahtaa suhteutua Keski-Pohjanmaalla sijaitsevan Lestijärven kunnan maksamaan 10 000 euron vauvarahaan. Oikeusasiamiehen päätöksessä todetaan, ettei ketään saa syrjiä asuinpaikan perusteella. Näin ollen voisi perustellusti argumentoida, ettei Lestijärvellä voi olla oikeutta rajoittaa vauvarahan maksamista koskemaan vain kunnan asukkaita. Suosittelenkin siis kaikkia helsinkiläisiä ja muita kokeilemaan onneaan ja hakemaan vauvarahaa. Tarvittaessa kannattaa vedota oikeusasimiehen päätökseen EOAK/4122/2016.

OttoMeri
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen asianajaja, varatuomari ja oikeustieteen tohtori. Kaupunginvaltuutettu ja kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu