Lopulliset hyvästit kaupunkibulevardeille!
Korkein hallinto-oikeus on tänään aamulla antanut ratkaisunsa Helsingin uuteen yleiskaavaan liittyen. Tuomioistuin hylkäsi suurimman osan valituksista, mutta hyväksyi eräitä yleiskaavan toteuttamisen kannalta keskeisiä hallinto-oikeuden tekemiä päätöksiä.
Keskeisin ratkaisun kohta liittyi Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän kaupunkibulevardisointisuunnitelmiin. Näiden osalta korkein hallinto-oikeus totesi, että kaupunkibulevardimerkinnät ovat maakuntakaavan vastaisia. Näin ollen käytännössä Tuusulanväylää ja Vihdintietä lukuun ottamatta kaupunkibulevardihankkeille voidaan jättää hyvästit.
Korkein hallinto-oikeus katsoi kaupunkibulevardeja koskevassa päätöksessään, että bulevardien rakentaminen kyseisten väylien osalta sellaisia epävarmuustekijöitä, ettei väylien luonteesta maakuntakaavassa merkittyinä moottoriväylinä voisi enää varmistua. Erityisesti ajonopeuksien aleneminen vähentäisi väylien luonnetta paljon liikennettä vetävinä moottoriväylinä.
Sen sijaan Malmin lentokentän alueelle ei ole maakuntakaavasta johtuvaa estettä rakentaa. Malmin lentokenttä on maakuntakaavassa merkitty kulttuuriympäristön vaalimista koskevalla omaisuusmerkinnällä, mutta merkintä ei muodosta oikeudellista estettä alueelle suunnitellun uuden kaupunginosan rakentamiselle. Tältä osin ehkä viimeinen näytös Malmin lentokentän osalta on saatu päätökseensä.
Yksittäisistä yleiskaavan osista myös Keskuspuistoon ja Vartiosaareen osoitettu rakentaminen todettiin maakuntakaavan vastaiseksi. Näin ollen kysymys Kruunusilloista on asetettava uuteen harkintaan. Alun perin päätöstä tehdessä oli suunnitelmissa rakentaa Vartiosaareen merkittävä uusi kaupunginosa. Uuden kaupunginosan nyt tultua korkeimman hallinto-oikeuden hylkäämäksi, alkuperäiset laskelmat hankkeen kannattavuudesta on tehtävä uudelleen.
Toisin kuin kaupunginvaltuusto ja hallinto-oikeus, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei Viikintien eteläpuolen peltoalueelle ja Viikin koetilan lähelle suunniteltujen uusien asuntovaltaisten alueiden osalta voitu varmistua siitä, ettei rakentaminen merkittävästi heikentäisi suojeltuja luontoarvoja Vanhankaupunginlahden lintuvesi Natura 2000-alueella.
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu merkitsee, että Helsinki joutuu arvioimaan uuden yleiskaavan toteuttamiskelpoisuutta uudemman kerran. Pääosiltaan tuomioistuin totesi kaavan lainmukaiseksi, mutta erityisesti kaupunkibulevardisoinnin osalta tilannetta joudutaan miettimään uudelleen. Varmaa on, että Helsinki kasvaa myös tulevaisuudessa. Sen sijaan epävarmempaa on, minne nämä uudet kaupunkilaiset muuttavat tulevaisuudessa asumaan. Tänään kävi selväksi, etteivät ainakaan kaupunkibulevardeille.
Eikö Keskuspuiston korpialue riitä?
Ilmoita asiaton viesti
Tervetullut uutinen. Se termi kaupunkibulevardi on kaunisteltu ilmaus ulosmenokadulle ja kaunisteltujen ilmausten käyttö useimmiten kertoo, että liikutaan ketunhäntä kainalossa. Niin tässäkin tapauksessa. Rahaa upotettaisiin suuria määriä liikenneväylien huonontamiseen ja epäviihtyisien ympäristöjen rakentamiseen. Kaikki, jotka ovat käyneet Helsingin kokoluokan eurooppalaisissa kaupungeissa ja näitä ulosmenokatuja katselleet, ovat väistämättä huomanneet, että ne ovat nuhjuisia, ruuhkaisia ja epäviihtyisiä. Niiden planssikuvissa esitettyjen parin futuristisen liikennevälineen tilalla niillä jyräävät bussien ja rekkojen jonot ja aurinkoisten katukahviloiden tilalla on nuhjuisia olutkapakoita.
Ilmoita asiaton viesti
#3
Suomi on jo tunnettu sekundasta, sudesta ja huippuhinnoista niille.
Ilmoita asiaton viesti
#3
>…..kaunisteltujen ilmausten käyttö useimmiten kertoo, että liikutaan ketunhäntä kainalossa. ….
ooo
Täydet pojot toteamuksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin kummastuttaa tämänkaltaiset kommentit. Kyse noissa kaupunkibulevardeissa oli lopultakin kantakaupungin rajan siirtämisestä kaupungin kasvun myötä. Nyt tehty päätös rajaa rakentamista vähän keinotekoisesti tietyiltä paikoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Turpiin tuli myös Ilmalassa:
”7.3.11.10 Ilmalan varikkoalue (—)
Liikennevirasto on vaatinut, että yleiskaava kumotaan Ilmalan varikkoalueen itäpuolelle Hakamäentien, Veturitien, pääradan ja Käpylän aseman väliin osoitetun kantakaupunki C2-alueen osalta. Liikennevirasto on valituksensa perusteluissa esittänyt muun ohella, että C2-merkintä ei turvaa riittävällä tavalla valtakunnallisesti ja seudullisesti merkittävän varikkoalueen toimintaa, kehittämistä ja laajenemistarpeita. Yleiskaavassa ei ole kyseisen alueen osalta riittävällä tavalla varauduttu varikkoalueen kehittämisen ja uusien tunneliratojen (Lentorata ja Tallinnan tunneliyhteys) päättymiskohtien tarpeisiin.
– – –
Kun maakuntakaava ei ole ollut maankäyttö- ja rakennuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ohjeena yleiskaavaa laadittaessa, eikä kaavaa laadittaessa myöskään ole otettu valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita siten kuin maankäyttö- ja rakennuslain 24 §:n 2 momentti edellyttää, yleiskaava on kumottava Liikenneviraston valituksen mukaisesti Veturitien ja pääradan väliin sijoittuvan C2-alueen osalta.”
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapa…
Suomen Kuvalehden tietojen mukaan
”Berner kertoo sähköpostitse tavanneensa ensin silloisen kaupunginjohtajan Jussi Pajusen ja tiedustelleensa, olisiko kaupunki halukas neuvottelemaan ratkaisusta, jolla Malmin lentoasema voitaisiin säilyttää.
Ministeri kertoo kesällä tavanneensa myös Sinnemäen ja ”tiedustelleensa kaupungin tahtotilaa neuvotella maanvaihdosta valtion ja kaupungin välillä”.
Tässä yhteydenotossa olivat Bernerin mukaan esillä valtion maat Pasilassa.
Valtio olisi ollut valmis neuvottelemaan runsaasta 228 hehtaarista maata, joka sijaitsee loistavien liikenneyhteyksien päässä hyvällä rakennusmaalla. Myös rakentamisesta rautatien päälle valtio olisi ollut halukas sopimaan. Se on mahdollista hyvällä suunnittelulla.
Malmin lentokentän alueen 130 hehtaaria sijaitsevat surkealla rakennusmaalla kehnojen liikenneyhteyksien päässä. Kaupungin olisi luullut hyväksyvän tällaisen vaihtokaupan riemusta kiljuen.
Toisin kävi, Berner kertoo.
”Keskustelut eivät johtaneet jatkotoimenpiteisiin.”
ENTINEN kaupunginjohtaja Jussi Pajunen kertoi Helsingin Sanomille helmikuussa 2017, ettei hän edes muista tällaisia keskusteluja.
Sinnemäki muisti, mutta ei antanut Bernerin yhteydenotolle minkäänlaista painoa.
”En kutsuisi sitä neuvotteluksi”, Sinnemäki sanoi HS:lle ja lisäsi, ettei Helsingillä ole maanvaihtoon erityistä halukkuutta.”
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/malmi-vai…
Nyt sitä ”erityistä halukkuutta” kannattaa olla siten, että ratapiha säilyy paikallaan, mutta päälle rakennetaan asuntoja. Johan Helsingin kaupunki omilla toimillaan osoittaa, että toimivan ratainfran päälle voidaan rakentaa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä ajatus siitä, että jompi kumpi jäisi rakentamatta oli mahdoton hyväksyä. Helsingin halu rakentaa kaikki paikat umpeen on ehkä valtakunnan vahvin halu. 🙂
Ilmalassa olisi muuten syytä varata tilaa suoralle yhteydelle pääradalta Turun suuntaan. Kaiken liikenteen ohjaaminen vanhaan keskustaan on metropolin kasvun tässä vaiheessa järjetöntä.
Ilmoita asiaton viesti
Noista Tuusulantien bulevardisointi pitäisi vielä torpata. Mieluiten pian. Tuusulan ja Keski-Vantaan suunnan liikennettä ei pidä yhtään haitata. Siitä suunnasta löytyy mm. nopeimmin kasvava Aviapoliksen työpaikka-alue ja tietysti se lentokenttäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tuo merkitse mitään lopullista. Eiköhän asia nouse taas esille, tällä kertaa paineena muuttaa maakuntakaavaa.
Ilmoita asiaton viesti