Otto Meri Markkinatalous on köyhän paras ystävä

Lopulliset hyvästit kaupunkibulevardeille!

Korkein hallinto-oikeus on tänään aamulla antanut ratkaisunsa Helsingin uuteen yleiskaavaan liittyen. Tuomioistuin hylkäsi suurimman osan valituksista, mutta hyväksyi eräitä yleiskaavan toteuttamisen kannalta keskeisiä hallinto-oikeuden tekemiä päätöksiä.

Keskeisin ratkaisun kohta liittyi Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän kaupunkibulevardisointisuunnitelmiin. Näiden osalta korkein hallinto-oikeus totesi, että kaupunkibulevardimerkinnät ovat maakuntakaavan vastaisia. Näin ollen käytännössä Tuusulanväylää ja Vihdintietä lukuun ottamatta kaupunkibulevardihankkeille voidaan jättää hyvästit.

Korkein hallinto-oikeus katsoi kaupunkibulevardeja koskevassa päätöksessään, että bulevardien rakentaminen kyseisten väylien osalta sellaisia epävarmuustekijöitä, ettei väylien luonteesta maakuntakaavassa merkittyinä moottoriväylinä voisi enää varmistua. Erityisesti ajonopeuksien aleneminen vähentäisi väylien luonnetta paljon liikennettä vetävinä moottoriväylinä.

Sen sijaan Malmin lentokentän alueelle ei ole maakuntakaavasta johtuvaa estettä rakentaa. Malmin lentokenttä on maakuntakaavassa merkitty kulttuuriympäristön vaalimista koskevalla omaisuusmerkinnällä, mutta merkintä ei muodosta oikeudellista estettä alueelle suunnitellun uuden kaupunginosan rakentamiselle. Tältä osin ehkä viimeinen näytös Malmin lentokentän osalta on saatu päätökseensä.

Yksittäisistä yleiskaavan osista myös Keskuspuistoon ja Vartiosaareen osoitettu rakentaminen todettiin maakuntakaavan vastaiseksi. Näin ollen kysymys Kruunusilloista on asetettava uuteen harkintaan. Alun perin päätöstä tehdessä oli suunnitelmissa rakentaa Vartiosaareen merkittävä uusi kaupunginosa. Uuden kaupunginosan nyt tultua korkeimman hallinto-oikeuden hylkäämäksi, alkuperäiset laskelmat hankkeen kannattavuudesta on tehtävä uudelleen.

Toisin kuin kaupunginvaltuusto ja hallinto-oikeus, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei Viikintien eteläpuolen peltoalueelle ja Viikin koetilan lähelle suunniteltujen uusien asuntovaltaisten alueiden osalta voitu varmistua siitä, ettei rakentaminen merkittävästi heikentäisi suojeltuja luontoarvoja Vanhankaupunginlahden lintuvesi Natura 2000-alueella.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu merkitsee, että Helsinki joutuu arvioimaan uuden yleiskaavan toteuttamiskelpoisuutta uudemman kerran. Pääosiltaan tuomioistuin totesi kaavan lainmukaiseksi, mutta erityisesti kaupunkibulevardisoinnin osalta tilannetta joudutaan miettimään uudelleen. Varmaa on, että Helsinki kasvaa myös tulevaisuudessa. Sen sijaan epävarmempaa on, minne nämä uudet kaupunkilaiset muuttavat tulevaisuudessa asumaan. Tänään kävi selväksi, etteivät ainakaan kaupunkibulevardeille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Eikö Keskuspuiston korpialue riitä?

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Pyrrhoksen voitto! 100 uutta liikennekameraa, 30 kilometrin nopeusrajoitukset, pilviin nousevat pysäköintimaksut, jne. tulee tekemään ja on jo tehnyt Stadista autoilijalle vastenmielisen. Tietullit jää enää puuttumaan. Berliinissä voi aina käydä katsomassa mallia...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Tervetullut uutinen. Se termi kaupunkibulevardi on kaunisteltu ilmaus ulosmenokadulle ja kaunisteltujen ilmausten käyttö useimmiten kertoo, että liikutaan ketunhäntä kainalossa. Niin tässäkin tapauksessa. Rahaa upotettaisiin suuria määriä liikenneväylien huonontamiseen ja epäviihtyisien ympäristöjen rakentamiseen. Kaikki, jotka ovat käyneet Helsingin kokoluokan eurooppalaisissa kaupungeissa ja näitä ulosmenokatuja katselleet, ovat väistämättä huomanneet, että ne ovat nuhjuisia, ruuhkaisia ja epäviihtyisiä. Niiden planssikuvissa esitettyjen parin futuristisen liikennevälineen tilalla niillä jyräävät bussien ja rekkojen jonot ja aurinkoisten katukahviloiden tilalla on nuhjuisia olutkapakoita.

Pekka Iiskonmaki

#3
Suomi on jo tunnettu sekundasta, sudesta ja huippuhinnoista niille.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#3

>.....kaunisteltujen ilmausten käyttö useimmiten kertoo, että liikutaan ketunhäntä kainalossa. ....

ooo

Täydet pojot toteamuksesta.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Jotenkin kummastuttaa tämänkaltaiset kommentit. Kyse noissa kaupunkibulevardeissa oli lopultakin kantakaupungin rajan siirtämisestä kaupungin kasvun myötä. Nyt tehty päätös rajaa rakentamista vähän keinotekoisesti tietyiltä paikoilta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Turpiin tuli myös Ilmalassa:
"7.3.11.10 Ilmalan varikkoalue (---)

Liikennevirasto on vaatinut, että yleiskaava kumotaan Ilmalan varikkoalueen itäpuolelle Hakamäentien, Veturitien, pääradan ja Käpylän aseman väliin osoitetun kantakaupunki C2-alueen osalta. Liikennevirasto on valituksensa perusteluissa esittänyt muun ohella, että C2-merkintä ei turvaa riittävällä tavalla valtakunnallisesti ja seudullisesti merkittävän varikkoalueen toimintaa, kehittämistä ja laajenemistarpeita. Yleiskaavassa ei ole kyseisen alueen osalta riittävällä tavalla varauduttu varikkoalueen kehittämisen ja uusien tunneliratojen (Lentorata ja Tallinnan tunneliyhteys) päättymiskohtien tarpeisiin.
- - -
Kun maakuntakaava ei ole ollut maankäyttö- ja rakennuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ohjeena yleiskaavaa laadittaessa, eikä kaavaa laadittaessa myöskään ole otettu valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita siten kuin maankäyttö- ja rakennuslain 24 §:n 2 momentti edellyttää, yleiskaava on kumottava Liikenneviraston valituksen mukaisesti Veturitien ja pääradan väliin sijoittuvan C2-alueen osalta."
https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapa...

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan
"Berner kertoo sähköpostitse tavanneensa ensin silloisen kaupunginjohtajan Jussi Pajusen ja tiedustelleensa, olisiko kaupunki halukas neuvottelemaan ratkaisusta, jolla Malmin lentoasema voitaisiin säilyttää.

Ministeri kertoo kesällä tavanneensa myös Sinnemäen ja ”tiedustelleensa kaupungin tahtotilaa neuvotella maanvaihdosta valtion ja kaupungin välillä”.

Tässä yhteydenotossa olivat Bernerin mukaan esillä valtion maat Pasilassa.

Valtio olisi ollut valmis neuvottelemaan runsaasta 228 hehtaarista maata, joka sijaitsee loistavien liikenneyhteyksien päässä hyvällä rakennusmaalla. Myös rakentamisesta rautatien päälle valtio olisi ollut halukas sopimaan. Se on mahdollista hyvällä suunnittelulla.

Malmin lentokentän alueen 130 hehtaaria sijaitsevat surkealla rakennusmaalla kehnojen liikenneyhteyksien päässä. Kaupungin olisi luullut hyväksyvän tällaisen vaihtokaupan riemusta kiljuen.

Toisin kävi, Berner kertoo.

”Keskustelut eivät johtaneet jatkotoimenpiteisiin.”

ENTINEN kaupunginjohtaja Jussi Pajunen kertoi Helsingin Sanomille helmikuussa 2017, ettei hän edes muista tällaisia keskusteluja.

Sinnemäki muisti, mutta ei antanut Bernerin yhteydenotolle minkäänlaista painoa.

”En kutsuisi sitä neuvotteluksi”, Sinnemäki sanoi HS:lle ja lisäsi, ettei Helsingillä ole maanvaihtoon erityistä halukkuutta."
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/malmi-vai...

Nyt sitä "erityistä halukkuutta" kannattaa olla siten, että ratapiha säilyy paikallaan, mutta päälle rakennetaan asuntoja. Johan Helsingin kaupunki omilla toimillaan osoittaa, että toimivan ratainfran päälle voidaan rakentaa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Malmin lentokenttä on periaatekysymys. Se on tuhottava, makso mitä makso.
Sinnemäki jo lähetti Staran tuhoamaan rakentamista uhkaavat liito-oravat.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/9d27f449-4873-4a5...

Naapuriin on jo rakennettu. Viemäritkin piti paaluttaa. Tulee kallista rakentamista!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän se siltä näyttää, että ideologia eikä järki edellä tuossa Malmi-asiassa mennään, kun vaihtoehtokin olisi toivomusten mukaan Kehä I:n sisäpuolella.
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/helsing...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Ehkä ajatus siitä, että jompi kumpi jäisi rakentamatta oli mahdoton hyväksyä. Helsingin halu rakentaa kaikki paikat umpeen on ehkä valtakunnan vahvin halu. :-)

Ilmalassa olisi muuten syytä varata tilaa suoralle yhteydelle pääradalta Turun suuntaan. Kaiken liikenteen ohjaaminen vanhaan keskustaan on metropolin kasvun tässä vaiheessa järjetöntä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Noista Tuusulantien bulevardisointi pitäisi vielä torpata. Mieluiten pian. Tuusulan ja Keski-Vantaan suunnan liikennettä ei pidä yhtään haitata. Siitä suunnasta löytyy mm. nopeimmin kasvava Aviapoliksen työpaikka-alue ja tietysti se lentokenttäkin.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Älä unta näe! Mäkelänkatu on sellaisenaan jo se bulevardi.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Ei tuo merkitse mitään lopullista. Eiköhän asia nouse taas esille, tällä kertaa paineena muuttaa maakuntakaavaa.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Valitusprosessi jo varhaisiin kaavaratkaisujen vaiheisiin tulee hioa siten, että idioottimaisimmat tulee torpattua lähtökohtaisesti heti -kuten nyt kaupunkibulevardit ja Ilmala.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pormestari Vapaavuori korostaa neuvotteluiden merkitystä valtion kanssa ja toteaa vielä ”Meillä ei ole akuuttia kiirettä. Tämä on meille uusi alku.”.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005892932.html

Tuo asenne mahdollistaisi muun muassa neuvottelut Ilmalan ratapihan päälle rekentamisesta sekä Malmin lentoaseman säästämisestä. Apulaispormestari Sinnemäen "oppihan" on näissä asioissa ollut lehtitiedon mukaan vähintään nurinkurinen: pitää rakentaa väljästi hyllyvälle suolle Kehä I:n ulkopuolella eikä tiheästi Kehä I:n sisäpuolella.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi Vastaus kommenttiin #14

Pormestarilla on joku tolkku tallella. Muuten osa porukasta keskittyy levittämään kyyhkyslakkoja ympäri kaupunkia, jotta haittaeläinspesialisteille löytyy töitä. Samalla lakkojen ympärillä löytyy rotantorjujille puuhaa. Erityisesti päiväkotien ympäristöt toimii samalla linturuttotestinä. Suomalainen vekara on hyvä kokeilukohde! Kyyhkyslakkoja voi levitellä Stadissa ilman lupia. Sinnemäkiläiset tapattaa nykyään vain liito-oravia.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #14

Luitko Vapaavuoren kommenttia ollenkaan. Akuuttia kiirettä ei ole, koska "Helsinki pääsee kaavoittamaan yleiskaavaan sisältyvää tiivistämisrakentamista, Malmin lentokenttää sekä Vihdintien ja Tuusulanväylän kaupunkibulevardeja."

Kiirettä ei siis ole, noissa on rakennusmaata vähäksi aikaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #16

Apulaispormestari Sinnemäki kertoo itse:
"Kyllä, juuri näin. Vaikka nyt asuinalueen rakentamiselle on lainvoimainen yleiskaava, on Malmin alueen asemakaavoituksessa todella monta vaikeaa ja kiinnostavaa asiaa, jotka vaikuttavat asemakaavoitukseen ja voivat myös sitä vaikeuttaa. Itse ajattelen että alueen luontoarvot ovat todella merkittävät, ja onnistunut kaavoitus ottaa ne huomioon ja turvaa riittävällä tavalla. Ja lienee selvää, että asemakaavoista valitetaan, todennäköisesti monistakin eri näkökulmista, monet heistä, jotka olisivat toivoneet, että valtio olisi jatkanut kentän toimintaa, ovat jo hyvissä ajoin ilmoittaneet, että joka tapauksessa taistelevat kaiken keinoin myös asemakaavoitusta vastaan. Eli ei mikään helppo tie."
https://www.facebook.com/annisinnemaki/posts/10156...

Apulaispormestarin kannattaisi todellakin katsoa peiliin.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/malmi-vai...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #17

Tottakai valittajat valittavat asemakaavavaiheestakin. Ovathan ne valittaneet maakuntakaavasta ja yleiskaavasta, mikseivät valittaisi vielä asemakaavastakin. Tosin valituksen läpimeno on täysin mahdotonta, koska asemakaava tullaan vahvistamaan nyt hyväksytyn yleiskaavan mukaisesti. Mitenkään muuten sitä ei voisi tehdäkään. Tämänkaltaisten yhdenasianliikkeiden valitusrumban takia olenkin nykyisin käytössä olevaa laajaa valitusoikeutta rajoittamassa. Tämä valitusmenettely on kallis ja tarpeeton.

Lentokenttätoiminta on nykyisten kaavamääräysten vastaista niin maakunta- kuin yleiskaavassakin. Asemakaava vahvistetaan seuraavaksi. Jos joku idiootti päättäisi nyt perua hankkeen ja vaikkapa kaupunki vaihtaisi Kämäräisen esittämällä tavalla alueita ja luopuisi asuntorakentamishankkeesta, valittajia yleiskaavan muuttamiseksi alkuperäiseen käyttöön löytyisi Malmin-Tapanilan alueelta melkoinen joukko. Rakennusliikkeet olisivat myös varmasti valittajina liikkeellä, maanhankintaneuvottelut ovat nimittäin jo pitkällä.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Sanoin, että Vapaavuorella ”on joku tolkku”, en väittänyt, että koko tolkku. Yritin esittää tämän tolkun suhteellisena esim. Sinnemäkeen, joka näyttäytyy verenhimoisena liito-oravien jahtaajana.

Malmin lentokentästä tulee esimerkki idioottimaisesta rakentamisesta. Siinä paalutusrumbassa ei 15 metrin paalut riitä, joten tullemme jälleen näkemään betonikansirakentamista. Hauskaa on kuulla, paljonko infran laskennallinen kustannus tulee alustavasti olemaan. Sehän sitten korjaantuu jatkossa, vähän kuten Länsi-Metro ja Jokeri. Se siitä tolkusta.
Eikö sille Malmin Citymarketille jo niitä asiakkaita riitä?

Mihin sitä Sipoosta lohkaistua maa-aluetta tarvitaan? Siirtääkö Sinnemäki ne liito-oravat sinne?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset